Hei beibi, näytä mulle sun watit

Tekisi mieli aloittaa tämä juttu semmoisella kiikkustuolissa keinuvan mummon narisevalla äänensävyllä, joka ihmettelee ja lievästi vieroksu...

Tekisi mieli aloittaa tämä juttu semmoisella kiikkustuolissa keinuvan mummon narisevalla äänensävyllä, joka ihmettelee ja lievästi vieroksuu nykymaailman menoa. Niinkun jotenkin näin: "Silloin kun minä entisaikoina polkupyöräilin, ei niin ei me mitään watteja katseltu, silloin keskityttiin vaan ajamiseen. Mutta tällä nykynuorisolla näyttäisi olevan pyörissään kiinni televisioruudun kokoiset näytöt, joita ne tuijottavat sellaisella intensiteetillä, etteivät eteensä meinaa nähdä. Tokko osaavat enää töihinkään polkea, että tarvitsee tilastoida keskiwatit, watit per kilo ja huippuwatit… "
Ja tässä kiikkustuolimummo olisi ihan oikeassa, koska silloin kun minä tosissani aloitin tätä harrastusta, wateista puhuttiin vielä aika vähän ja harjoittelu perustui enimmäkseen sykealueisiin. Nykyään watti-vahtaaminen on temmanut koko harrastajakunnan täysin mukanaan.

Tyttö ja pyörä.
Mikä tämä watti sitten on ja onko sillä jotain tekemistä esimerkiksi hehkulamppujen kanssa? Wikipedia tietää kertoa, että watti on SI-järjestelmän tehon yksikkö. Teho on yksi watti, kun voimakone tuottaa joulen energiaa sekunnissa. Ja kuriositeettina vielä, että watin teholla voi ilmeisesti nostaa omenan metrin korkeuteen sekunnissa. Sitä vaan vähän ihmettelen, että miksei sitten puhuta hevosvoimista, niinkun esimerkiksi autoissa. Ja hevosissa. Tähän wikipedia tietää edelleen kertoa, että yksi kilowatti on noin 1,4 hevosvoimaa, joten tässä ehkä se syy. Aika harvassa taitaisi olla ne fillaristit, jotka hevosvoimilla tuolla ajelis. Eli siis kyllä nämä ihmisen pyöräilyssä tuottamat watit ovat loppujen lopuksi aika tehottomia. Juutuubista löytyy pätkiä, jossa maailman huiput ratapyöräilijät joutuvat vetämään itsenä aika äärirajoille saadakseen yhden vaivaisen paahtoleivän tummumaan. Että vaikka pyörätreeni kulkeekin, niin ehkei ihan vielä kannata irtisanoa sähkösopimustaan.

Omalla kohdalla olin alkuun vastahankainen koko wattimittaria kohtaan. Mutta niin olen kyllä keskimäärin aina vastaan kaikkea uutta. Isä jaksaa edelleen muistuttaa, kuinka itkin vanhan mustavalkotelkkarin perään, kun meille teli upouusi väritelkkari... Alkuun siis treenasin itsepintaisesti edelleen sykealueiden mukaan ja ehkä lopuksi varovasti (sellai toinen silmä kiinni) tirskitin paljonko watteja sain mittariin kertymään. Sittemmin olen vähitellen muuttunut wattiuskovaiseksi ja nykyään kaikki tehotreenit tulee käytännössä tehtyä noita w-kirjaimen edessä olevia lukemia tuijotellen. Perus-PK lenkit kyllä vetelen edelleen fiiliksellä ja vähän sykettä vilkuillen.

Yhden ainokaisen cokiksen joi viimeksi etelässä. Nimikin oli tölkissä vähän sinnepäin.
Watteja ei kannata suoraan vertailla kaverin kanssa, koska se kaveri on saattanut olla puurokupilla hieman sua useammin ja painoakin on sitten kertynyt kymmeniä kiloja enemmän. Jotta se tarttee sitten aika paljon enemmän tehoa, että saa hilattua ruhoaan eteenpäin. Tietenkin teho-paino-suhde vaikuttaa myös (painon olomuoto, läskillä ei kammet liiku). Alamäessä ylipaino on ylivoimaa, mutta ylämäessä on tietenkin helpompi, mitä vähemmän massaa tarvitsee tuupata ylöspäin. Ja juu, totta kai suuntautuminen harjoittelussa vaikuttaa siihen, pystytkö tykittämään karmeita tehoja lyhyen matkan verran, vai oletko enemmän tämmöinen kestävyysnylkky, kuten meikäläinen, jolle kympin tempo nostaa kyyneleet silmiin, mutta joka pystyy vetämään 180km kohtuullisilla tehoilla.

Jos jotain verrokkia haetaan, niin Ranskan ympäriajossa tyypit joutuvat pitämään jotain 6w/kg puolesta tunnista kolmeen varttiin kerrallaan nelisen kertaa yhden etapin aikana.

Mun asteikolla tuntuma versus watit / kg menee jotenkin näin:
Alle 2w/kg: Täyttä höntsäajelua ja verrailua, vaikea pyörittää tätä kevyemmin.
2-3w/kg: Perusajoa, sitä kaikista mukavinta aluetta. Lähemmäs kolmosta mentäessä jo aika tehokasta menoa.
3-4w/kg:  Tämän skaalan alapuoli vaatii jo keskittymistä ajamiseen, mutta on edelleen suht mukavaa. Tärkeää on pitää tehoja kurissa ylämäissä ja muistaa vähän ajaa myös alamäkeen, jotta rasitus pysyy tasaisena. Lähemmäs nelosta mentäessä hymy alkaa hyytyä.
4w/kg: Tässä aletaan jo vähitellen hilautua lähemmäs sitä kyynelehtemisen rajaa. Tosin olen kyllä kehittynyt tällä alueella viime aikoina. Hyvänä päivänä tuntuu vielä jopa ihan siedettävältä, mutta ajamiseen täytyy keskittyä täysillä ja mihinkään tyhjiin ”kammet suoriksi” –pätkiin ajossa ei ole varaa.
4,5w/kg: Jos haluan kärsiä, niin näitä lukemia tiskiin vaan.
5w/kg->: Joskus olisi kiva vedellä näillä tehoilla pidempäänkin, kuin joitakin lyhyehköjä pätkiä, 10km ja alle.
6w/kg->: Jonkun reilun minuutin tai kaksi ehkä pystyy tätä vetämään, sitten alkaa kyllä numerot karusti tippua.

12w/kg: Eilen otin tooodella lyhkäsiä spurtteja näillä tehoilla ja kyllä siinä jo tuntui, että pyörä vei tyttöä, eikä tyttö pyörää.

Jälkiä jäällä.

You Might Also Like

0 kommenttia